|

پایتون جلسه ۱ مقدمه ای بر پایتون

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی و مدرن است که در ابتدا توسط یک برنامه نویس هلندی به نام Guido van Rossum در اواخر دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. این نام از نمایش محبوبش Monty Python ناشی شده است و نه از نام مار پایتون که شاید تصور می کنید. این زبان یک دستور زبان (syntax) تمیز ، یکنواخت و خوانا دارد و به گونه ای طراحی شده است که در عمل به راحتی قابل یادگیری و استفاده است.

امروزه، پایتون با توجه به شاخص TIOBE و تعداد برنامه نویسان که از آن استفاده می کنند، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سراسر جهان است همچنین این زبان دارای جامعه عظیمی از توسعه دهندگان در سراسر جهان می باشد. اگر مشکلی دارید، همیشه می توانید از برنامه نویسان دیگر کمک بخواهید یا در سایتی مانند Stack Overflow پاسخ مناسبی پیدا کنید.

اما این را بدانید که توسعه نرم افزار با پایتون آسان و سرگرم کننده است 🙂

پایتون دارای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی است ، به ویژه در موارد زیر :

  • توسعه وب
  • علوم داده (از جمله یادگیری ماشین)
  • اسکریپت نویسی (اتوماسیون کار ، به عنوان مثال پردازش متن یا شبیه سازی اقدامات معمول کاربر)
  • همچنین در توسعه نرم افزارهای دسک تاپ (البته کمتر معمول است)

پایتون در علم داده

محبوبیت بسیار زیاد پایتون در سالهای اخیر بیشتر به دلیل استفاده از آن در علم داده است. چه چیزی باعث بهتر شدن آن از سایر زبانها برای این منظور می شود؟ خوب، چندین دلیل وجود دارد:

  • دستور زبان (syntax) ساده این امکان را به افراد غیر متخصص در زمینه برنامه نویسی می دهد تا از آن برای پردازش داده ها (data processing) و آموزش مدل (model training) بدون صرف زمان زیاد برای یادگیری زبان جدید استفاده کنند.
  • پایتون از تعداد بسیار زیادی کتابخانه third-party برای یادگیری ماشین، شبکه های عصبی، آمار و محاسبات عددی پشتیبانی می کند که کار شما را بسیار راحت تر می کند.
  • با پایتون، جمع آوری، تمیز کردن و کاوش داده ها، همچنین آموزش مدل ها و تجسم نتایج همه در یک فرآیند امکان پذیر است.
  • جامعه توسعه دهنده پایتون بسیار گسترده است، بنابراین شما همیشه می توانید برای کارهای خود پشتیبانی پیدا کنید.

همانطور که مشاهده می کنید ، پایتون چیزهای زیادی برای علاقه مندان به علوم داده ارائه می دهد.

تاریخچه کوتاه پایتون

مانند سایر زبانهای برنامه نویسی، پایتون نسخه های مختلفی را پشت سر گذاشته است. نسخه Python ۱.۰ در سال ۱۹۹۴ منتشر شد و اصول اولیه این زبان را با تأکید بر سادگی ارائه داد.

نسخه Python ۲.۰ در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. این نسخه در بین برنامه نویسان بسیار محبوب شد و زیر نسخه های مختلف آن (۲.۶ ، ۲.۷) هنوز در پروژه ها و کتابخانه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نسخه Python ۳.۰ آخرین نسخه اصلی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. در این نسخه سازگاری با نسخه های قبلی از بین رفت تا زبان را از شر درهم ریختگی نسخه ها خلاص کند و خوانایی و سازگاری را برای پایتون بیشتر سازد.

بنابراین، امروز دو نسخه مشابه اما ناسازگار از پایتون مورد استفاده قرار می گیرند. در طول این دوره ، ما Python ۳.x را یاد خواهیم گرفت. (علامت x در اینجا به معنای هرگونه زیر نسخه پایتون ۳ است.)

اولین نمونه برنامه

در اینجا یک خط از کد پایتون وجود دارد که جمله Learn Python to be great! را چاپ می کند.

print("Learn Python to be great!")

اکنون نیازی به درک نحوه کارکرد این کد را ندارید ، فقط از نحوه نوشتن کد که کاملا شبیه جملات انگلیسی است لذت ببرید 🙂

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید