|

پایتون جلسه ۲ محیط توسعه کدنویسی

قبل از معرفی محیط کدنویسی پایتون ، ابتدا اجازه دهید ببینیم IDE(Integrated Development Environment) و ویرایشگر کد چیست و شرایط لازم برای یک کد خوب برای کدنویسی پایتون چیست؟ چه در برنامه نوسی تازه کار باشید و چه یک برنامه نویس باسابقه باشید ، برای نمایش مهارت ها و استعداد خود به یک IDE (محیط توسعه یکپارچه) یا یک ویرایشگر کد نیاز دارید. IDE نرم افزاری است که از ابزارهای رایج توسعه دهنده و یک رابط کاربری گرافیکی کاربر پسند GUI (Graphical User interface) تشکیل شده است. IDE به طور عمده از یک ویرایشگر کد منبع برای نوشتن کد نرم افزار، یک کامپایل کد منبع و همچنین از یک دیباگر ( برنامه ای برای آزمایش کدهای نوشته شده ) تشکیل شده است. جدا از این ویژگی ها IDE می تواند ویژگی های بسیار دیگری داشته باشد که برای هر IDE متفاوت است.

ویرایشگر کد نیز نرم افزاری مانند ویرایشگر متن است که برخی ویژگی ها به آن اضافه شده است. ویرایشگر کد یک IDE نیست زیرا IDE دارای بسیاری از ابزارهای توسعه دهنده است. بسته به زبانی که در ویرایشگر کد پشتیبانی می شود ، این ابزار کلمات کلیدی را برجسته می کند و برخی پیشنهادات را ارائه می دهد. برخی از ویرایشگرهای کد محبوب Sublime Text ، Atom و Vim هستند.

در ادامه به معرفی ۳ تا از بهترین و کاربردی ترین محیط های توسعه یکپارچه پایتون از نظر سایت پایگاه دانش می پردازیم.

1- IDLE (Integrated Development and Learning Environment)

اولین برنامه به پیشنهاد ما برای تازه واردها به دنیای کدنویسی و پایتون که البته بطور پیشفرض نیز در سایت www.python.org پیشنهاد می شود، برنامه IDLE است. این برنامه یک IDE است که در دسامبر 1998 توسط Guido Van Rossum برای توسعه پایتون منتشر شد. IDLE یک IDE ساده است و بنابراین برای مبتدیان مناسب می باشد. این برنامه از یک ویرایشگر متن با برجسته سازی دستور زبان، اشکال زدایی یکپارچه و برخی ویژگی های کاربردی دیگر تشکیل شده است.
برای نصب این IDE می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

http://www.python.org

2- Pycharm

برنامه Pycharm یک محیط توسعه یکپارچه می باشد که توسط JetBrains ساخته شده است. ویژگی خاص این برنامه دارا بودن ابزارهای بهره وری و کاربردی ویژه مانند quick fixes میباشد که آن را از سایر رقبای خود متمایز کرده است. Pycharm در سه نسخه ، Community با مجوز Apache ، آموزشی (Edu) و اختصاصی Professional موجود است. دو نسخه اول منبع باز و در نتیجه رایگان هستند ، در حالی که نسخه Professional رایگان نیست.
نسخه Community بسیار جالب است زیرا دارای ویژگی های مختلفی مانند برجسته سازی دستور زبان ، تکمیل خودکار و live code verification است. نسخه پولی دارای ویژگی های پیشرفته تری مانند مدیریت کامل پایگاه داده و بسیاری از چارچوب های مهم تر از نسخه Community مانند Django ، Flask ، Google App ، Engine ، Pyramid و web2py است.
برای نصب این IDE می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

https://www.jetbrains.com/pycharm/

3- Visual Studio Code

برنامه VS Code توسط مایکروسافت برای ویندوز لینوکس و IOS توسعه یافته است. VS Code یک ویرایشگر کد قابل توسعه است که نباید با Visual Studio اشتباه گرفته شود. در واقع VS Code کوچک اما کامل است و این نرم افزار تحت مجوز MIT منبع باز است. این همان چیزی است که تفاوت بین Visual Studio و VS Code را مشخص می کند. اولین نسخه VS Code در تاریخ 29 آوریل 2015 منتشر شد. VS Code از لحاظ عملکردی با Atom قابل مقایسه است. در واقع ، دقیقاً مانند اتم ، VS Code بر روی Electron ساخته شده است ، به این معنی که این دو برنامه تقریباً مزایا و معایب یکسانی دارند.

این برنامه در ابتدا با پایتون سازگار نیست! بنابراین باید زبان Python را به محیط برنامه اضافه کنید. این کار به سادگی و با نصب افزونه مربوطه انجام می شود. این برنامه با ویژگی هایی مانند ادغام یک موتور تکمیل خودکار کد قدرتمند (IntelliSense) ، کنسول رفع اشکال و یک ترمینال برای اجرای دستورات سرور توسعه یافته است. VS Code در کل بسیار خوب طراحی شده و مزیت اصلی آن ارائه معماری extension-based است. از آنجا که IDE سبکی است ، می توان در صورت لزوم با افزودن کامپوننت های مختلف (بیش از ۴۷۰۰ کامپوننت) ، آن را توسعه داد.
برای نصب این IDE می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

https://code.visualstudio.com/

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید